شعار سال
جمعه 07 اردیبهشت 1403

سوالات متداول اداره سنجش و ارزشیابی مهارت :
نحوه دریافت گواهینامه مهارت فنی :

•    طی دوره اموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای .
•   
طی دوره اموزشی در آموزشگاههای ازاد دارای مجوز از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای .
•   
شرکت در ازمونهای ادواری.

نحوه ثبت نام  در آزمونهای ادواری .
متقاضیان شرکت در آزمون ادواری فقط به صورت الکترونیکی انجام میشود. متقاضیان میتوانند با مراحعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نشانی www.advari.irantvto.ir بر اساس تجارب و مهارت شغلی ثبت نام نمایند.
آخرين مرحله آزمون ادواري در سال 1392 روز جمعه مورخ 25/11/92 برگزار خواهد گرديد.
تاريخ ثبت نام آزمون ادواري از 16/10/92 لغايت 26/10/92 و از طريق نشاني اعلامي خواهد بود.
شرایط ثبت نام در آزمونهای ادواری :
•   
داشتن حداقل میزان تحصیلات متناسب با حرفه آزمون.
•   
داشتن گواهینامه مهارت پیش نیاز .
•   
برخورداری از توانایی جسمی لازم متناسب با استاندارد حرفه مهارتی.
•   
حداقل شرط سنی 15 سال تمام.
•   
دارا بودن مجوز اقامت معتبر برای اتباع خارجی.
•   
مقررات نظام وظیفه :
کارت پایان خدمت.
کارت معافیت کفالت ، پزشکی دائم ، معافیت دائم زمان صلح و معافیت تحصیلی.
طلاب حوزه های علمیه.
عدم منع قانونی مشمولان از نظر مراجع نظام وظیفه ( در صورت سرباز بودن )
متولدین سال 1372 و پس از آن.
شرایط قبولی در آزمون :
•   
حد نصاب قبولی در آزمون کتبی 50 از 100
•   
حد نصاب قبولی در آزمون عملی 70 از 100
•   
شرط قبولی نهایی کسب نمره معدل 70 از 100 با محاسبه فرمول ذیل
70 <
(نمره آزمون کتبی * 25% ) + ( نمره ازمون عملی * 75 % )
آزمون تفاهمنامه ها ( صنعت ساختمان )قاليبافي ، صنايع دستي و نانوايان )
از آنجائيكه آزمون تفاهمنامه ها منحصرا براي متقاضياني كه بر اساس تفاهمنامه منعقده في مابين سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور  و دستگاههاي ذيربط ميباشد لذا توجه شركت كنندگان به نكات ذيل ضروري ميباشد.
•   
مراجعه به مراكز آموزش فني و حرفه اي و كسب اطلاعات لازم در خصوص حرفه هاي مورد آزمون و ساير اطلاعات مورد نياز.
•   
ثبت نام  بصورت الكترونيكي و با مراجعه به آدرس www.advari.irantvto.ir انجام خواهد گرديد.
•   
مطالعه دفترچه راهنما.
•   
داشتن معرفينامه براي شركت در آزمون از دستگاهها و شركتهاي معتبر الزامي ميباشد
•   
با توجه به اينكه اكثر شركت كنندگان صنعت ساختمان بمنظور دريافت پروانه مهارت اقدام به ثبت نام مي نمايند لذا شرط شركت متقاضيان در حرفه هاي درجه دو كه در اول نام حرفه كلمه كمك آمده است علاوه بر داشتن شرايط مورد نياز با حرفه و ارائه معرفينامه داشتن پروانه مهارت در جه سه بعنوان پيش شرط الزامي ميباشد..
تاریخهای آزمون صنوف استان آذربایجانغربی :
متقاضیان دریافت برگ صلاحیت حرفه ای صنفي براي اطلاع از تاريخهاي آزمون میتوانند به آدرس الکترونیکی www.tvto-ag.ir  بخش اطلاعیه مراجعه فرمایند.
نحوه شرکت اتباع خارجی در آزمونها :
مشروط به ارائه تائید کتبی دفاتر امور اتباع  و مهاجرین خارجی استانداریها در این خصوص میباشد .
اتباع خارجي مجاز به شركت در آزمون تفاهمنامه ها نمي باشند.
مزایای گواهینامه مهارت فنی :
•   
داشتن اعتبار بین المللی گواهینامه .
•   
دارای اعتبار به منظور احراز صلاحیت حرفه ای در بخشهای مختلف .
•   
احتساب ساعات آموزشی به عنوان سنوات تجربی در کارگاههای مشمول طرح طبقه بندی مشاغل.
•   
قابلیت تطبیق با برخی واحدهای درسی آموزش و پرورش به منظور کسب مدرک دیپلم در رشته های کاردانش.
•   
امکان برخورداری از تسهیلات خود اشتغالی کارآفرینی نزد بانک ها بر اساس ضوابط مربوطه .

----------------------------------------------------------------------------------------------------
سئوالات متداول واحد آموزشگاههای آزاد:

شرايط عمومي متقاضي تاسيس:

1-تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از اقلیتهای دینی شناخته شده و ملزم به پیروی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

3- دارا بودن صلاحیت اخلاقی، سیا سی، فرهنگی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق و نیز عدم وابستگي به رژیم گذ شته بر اساس پاسخ مراجع ذیصلاح

4- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر بر اساس پاسخ مراجع ذیصلاح

5- عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان براساس پاسخ مراجع ذیصلاح

6- دارا بودن کارت معتبر پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم غیر وابسته به مشکلات روحی و روانی )برای آقایان(

7- عدم اشتغال به کار در وزارتخانه ها و مؤسسات وابسته و شرکتهای دولتی و مشاغل دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی

8-داشتن حداقل 18 سال سن

9- ارائه تعهدنامه محضری مطابق مفاد نمون برگ شماره 3 پیوست

شرایط اختصاصی متقاضی تاسیس:

1- احراز توانایی های کسب و کار متقاضی تاسیس :

توانایی های کسب و کار متقاضی تاسیس به یکی از دو طریق زیر احراز می شود:

روش اول :

موفقیت در آزمون الکترونیکی غیرحضوری شامل : مباحث مالی، اقتصادی، بیمه ای، حقوقی، کسب و کار، قوانین، ضوابط و مقررات فنی و حرفه ای، اصول حسابداری و اصول اولیه کامپیوتر توسط ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان تمهید خواهد شد.

روش دوم :

ارائه مدرک تحصیلی یا گواهینامه های مهارت دال بر طی دوره های مشاوره تاسیس آموزشگاه، کارآفرینی یا کسب و کار، آشنائی با مباحث اولیه فناوری اطلاعات صادره از مراجع ذیصلاح )درصورت بروز اختلاف مرجع تشخیص هیات نظارت استان میباشد(

تبصره : اشخاص حقوقی با حداقل (5) سال سابقه فعالیت صنفی مرتبط از شرکت در آزمون و ارائه گواهینامه معاف هستند.

 

 شرايط اخذ ابلاغ مربيگري در آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد  نوع (د)

 1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

2- مسلمان يا پيرو كيي از اقليت هاي ديني شناخته شده و ملزم به پيروي از قانون اساسي جمهوري اسامي ايران.

3- دارابودن صلاحيت اخلاقي، سياسي، فرهنگي و عدم وابستگي به رژيم گذشته به تایید موسس

4- نداشتن سوء پيشينه كيفري موثر

5- عدم اعتياد به مواد مخدر و روان گردان

6- نداشتن ناتوانی جسمی تاثیرگذار بر مربیگری در حرفه مورد نظر

7- دارا بودن کارت معتبر پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم غیر وابسته به مشکلات روحی و روانی)براي آقايان( یا معافیت تحصیلی

8-دارا بودن گواهینامه مهارت در هریک از حرفه های مورد درخواست و یا احراز مشخصات مندرج در استاندارد

 

 

واحد مشاغل خانگی:

مشاغل خانگی چیست و شامل چه رشته هایی می گردد؟
مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش دستباف ، امور تولیدات دامی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات )، فعالیت های فرهنگی و هنری می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی و زیر بخش های آنها در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی قرار گرفته است.
برای پیشنهاد عنوان شغلی جدید چه باید کرد ؟
در صورت عدم وجود شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی ، متقاضی می تواند در فرم ثبت نام یا قسمت فرم رشته های جدید پیشنهادی ، شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید .مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب ، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
نحوه فعالیت در مشاغل خانگی چگونه است ؟
فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به3 صورت امکان پذیر می باشد:
الف - انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی
( متقاضی تحت پوشش )
ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل(
ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان)
نحوه ثبت نام و در یافت مجوز برای مشاغل خانگی به چه صورت است ؟
متقاضیان مشاغل خانگی لازم است با مراجعه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به نشانی
www.mcls.gov.ir (،‌ متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان ) را تکمیل نمایند . فرمهای تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذیربط بررسی شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی ، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه صادر خواهد شد. در مورد متقاضیان معرفی شده از سازمان بهزیستی ، پس از تایید طرح در دستگاه اجرایی ذیربط مجوز جهت تایید نهایی به سازمان بهزیستی ارسال می گردد. جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز ( شرایط عمومی و اختصاصی ، مدارک مورد نیاز و مراحل صدور مجوز) به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه شود.
آیا برای شروع فعالیت در مشاغل خانگی نیاز به مجوز می باشد ؟
کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند.

آیا  به متقاضیان مشاغل خانگی وام و تسهیلات تعلق می گیرد ؟

متقاضیان دارای مجوز مشاغل خانگی ، می توانند  از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شوند.  اعطای تسهیلات یاد شده تابع ضوابط و شرایط بانکی بوده و اخذ مجوز به مفهوم الزامی برای دریافت تسهیلات نمی باشد . همچنین سئوالات مربوط به هزینه و تسهیلات مورد نیاز فعالیت ، که در فرم ثبت نام  آمده صرفاً برای اطلاع از نقطه نظر متقاضیان  بوده و تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز به تشخیص دستگاه های اجرایی ذیربط می باشد.

آیا شاغلین کسب و کار خانگی مشمول حمایت بیمه ای می گردند ؟
مشمولین قانون ، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی میتوانند نزد صندوق تامین اجتماعی به صورت خویش فرما بیمه و از مزایای آن برخوردار گردند. مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.
شاغلین خانگی چه حمایت هایی بعمل خواهد آمد؟

از متقاضیان مشاغل خانگی درصورت واجد شرایط بودن ازانواع گوناگون حمایت ها نظیر بیمه خویش فرما، تسهیلات و بازار چه های محلی جهت عرضه محصولات خانگی و غیره برخوردار خواهند شد.

عرضه و فروش محصولات خانگی به چه صورت است ؟
مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول(کالا و خدمات ) در منزل مسکونی ممنوع می باشد. به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می شوند.
شیوه نظارت بر مشاغل خانگی به چه صورت است؟
نظارت در حوزه مشاغل خانگی به 3مرحله قبل از پرداخت ، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی می گردد.جهت اطلاع ازچگونگی نظارت ، به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی مراجعه شود.
آیا امکان فعالیت همزمان در چند رشته وجود دارد ؟
انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تائید دستگاه اجرایی ذیربط و چنانچه مجموع ساعات کارخانگی توسط هر یک از شاغلین خانگی از 44 ساعت کار در هفته بیشتر نگردد ، بلامانع است.
شرایط انجام کسب و کار خانگی چه می باشد؟
برای انجام کسب و کار خانگی لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد.آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری ایجاد نکند. حقوق همسایگان به طور کامل رعایت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد. تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود.شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

 

 

 
سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین